Ett varumärke är något gör att en produkt eller företag sticker ut från mängden. En del företag har flera varumärken. Exempelvis äger det amerikanska företaget Procter & Gamble flera varumärken, bland annat Fairy, Gillette, Head & Shoulders, Ariel, Oral-B och Pampers. Andra företag har bara ett varumärke och ett exempel på detta är Oatly som specialiserar sig på att sälja alternativ till de traditionella mjölkprodukterna. Denna artikel kommer därför kolla närmre på vad det innebär att skapa att varumärke.
Företaget först, varumärket sen
Det allra viktigaste när det kommer till att skapa varumärket är att starta företaget och ha en ordentlig plan och idé. Utan att företaget skapas och startas är det svårt att få ett varumärke som blir känt internationellt. Förutom att starta företaget och registrera det hos Bolagsverket och Skatteverket är det också viktigt att skaffa kontor. Stockholm är en av de städer som har flest lediga kontor i hela landet. Dessutom finns det företag som Workaround som kan hjälpa till med att hitta rätt kontor. Stockholm har också en mängd olika delade kontor där det går att träffa andra likasinnade som i sin tur kan hjälpa till med att skapa varumärket.
Vad är ett varumärke?
Ett varumärke är något som allmänheten känner till, exempelvis en viss vara, produkt eller tjänst. Syftet med att skapa ett varumärke är att skilja ut sin produkt eller tjänst från konkurrenterna som finns på marknaden. Om det exempelvis är ett företag som hjälper till med att hitta kontorslokaler kan det exempelvis vara bra att ha ett spännande namn som andra känner igen. Dessutom brukar många varumärken också ha ensamrätt till varumärket. Exempelvis går det inte för andra företag att säga att de säljer Ariel, Pampers eller Oatly, utan konkurrenter på marknaden måste skapa egna varumärken.
Exempel på unika varumärken
Att skapa ett varumärke är dock inte enkelt, utan det tar tid och kostar ofta väldigt mycket pengar. Det räcker nämligen inte att bara skapa ett varumärke, utan varumärken måste också marknadsföras och visas upp på gator och torg. Ett bra exempel på ett varumärke är Tetra Pak som under flera år har byggt upp ett varumärke som nu är världskänt. Tetra Pak är nämligen det varumärke som används för nästan alla företag som tillverkar olika typer av drycker och vätskor som behöver paketeras. Med andra ord är deras varumärke känt för att vara pålitligt, vilket i sin tur spridits mellan olika kunder. Ett annat bra exempel är företag som Red Bull vars varumärke naturligtvis är energidrycken. Men de senaste åren har Red Bull börjat investera i fotbollslag och en massa annat, vilket i sin tur har diversifierat varumärket.